
Kursus Teknik Memuji & Menegur Staff Bawahan
Lonjakkan Branding Anda Dengan Gabungan TikTok & AI

Kursus komprehensif ini bertumpu pada mempersiapkan peserta dengan kemahiran penting untuk memberikan komunikasi yang berkesan, pujian, pengiktirafan, dan maklum balas yang konstruktif dalam suasana tempat kerja.
Kursus ini terbahagi kepada dua modul: “Teknik Pujian dan Pengiktirafan” dan “Teknik Menangani dan Memperbetulkan Kesilapan,” memberikan peserta pandangan berharga dalam meningkatkan interaksi profesional.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir kursus, peserta akan mampu:
- Memahami kepentingan komunikasi yang teratur dalam meningkatkan semangat dan produktiviti.
- Mengaplikasikan teknik-teknik yang sesuai untuk memberikan pujian, pengiktirafan, dan maklum balas.
- Membedakan antara tingkah laku yang memerlukan pujian atau penanggulangan, dan yang boleh diabaikan.
- Menunjukkan kecekapan dalam menangani kesilapan sambil mengekalkan hubungan yang positif.
- Membangunkan kemahiran penyelesaian konflik, terutamanya di kalangan ahli pasukan atasan.
- Melaksanakan strategi komunikasi yang berkesan untuk menyokong persekitaran kerja yang sihat.
9 Modul Yang Anda Akan Belajar
Sehingga kini, kami sudah susun modul yang terbaru dan mengikut perkembangan terkini daripada pihak TikTok sendiri.
Hari Pertama
Topik 1: Teknik Memuji Dan Mengiktiraf
Modul 1: Jenis-Jenis Tingkah Laku Positif Yang Tidak Perlu Dipuji

Modul 2: Jenis-Jenis Tingkah Laku Positif Yang Perlu Dipuji

Modul 3: Perkara Baik Yang Tidak Boleh Dipuji

Modul 4: Perkara Baik Yang Boleh Dipuji

Modul 5: Teknik-Teknik Memuji Yang Salah

Modul 6: Teknik-Teknik Memuji Yang Betul.

Modul 7: Kata-Kata Dan Ayat Pujian Yang Salah Dan Yang Betul

Modul 8: Masa Memuji Yang Salah Dan Masa Yang Betul

Modul 9: Memuji Pekerja Pangkat Senior

Modul 10: Memuji Pekerja Junior

Modul 11: Panduan Memuji Secara Terbuka

Modul 12: Panduan Memuji Secara Privasi Atau Rahsia

Modul 13: Ciri Pujian Bagi Mengukuhkan Lagi Sikap Yang Sudah Betul Dan Baik

Latihan Praktikal

Hari Kedua
Topik 2: Teknik Menegur Dan Membetulkan Kesilapan
Modul 1: Ciri-Ciri Tingkah Laku Salah Yang Tidak Perlu Ditegur, Boleh Diabaikan Sahaja

Modul 2: Ciri-Ciri Tingkah Laku Salah Yang Perlu Ditegur Serta-Merta Di Tempat Kejadian

Modul 3: Ciri-Ciri Tingkah Laku Salah Yang Ditegur Supaya Tingkah Laku Itu Diberhentikan

Modul 4: Ciri-Ciri Tingkah Laku Salah Yang Ditegur Supaya Digantikan Dengan Tingkah Laku Yang Betul

Modul 5: Ciri-Ciri Pada Teknik Teguran Yang Salah

Modul 6: Ciri-Ciri Pada Teknik Mengeur Betul Dan Berkesan

Modul 7: Kata-Kata Dan Ayat Teguran Yang Salah Dan Yang Betul

xx
Modul 8: Masa Menegur Yang Salah Dan Masa Yang Betul

Modul 9: Teknik Menegur Dan Mendamaikan Dua Orang Pekerja Senior Yang Berkonflik

xx
Modul 10: Jenis-Jenis Kesilapan Yang Boleh Ditegur Secara Terbuka

Modul 11: Jenis-Jenis Kesilapan Yang Hanya Boleh Ditegur Secara Tertutup

xx
Modul 12: Prinsip Satu Hukuman Untuk Satu Kesalahan

Modul 13: Prinsip Seseorang Itu Tidak Boleh Dihukum Atas Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Orang Lain

xx
Latihan Praktikal

Jurulatih Kami Dipercayai Oleh Agensi Berikut:
Kami mempunyai 12 orang jurulatih yang bertauliah, pakar bidang dan mempunyai gabungan pengalaman selama lebih 50 tahun.
Berikut merupakan agensi yang pernah mendapatkan khidmat jurulatih kami.












Kursus Ini Untuk
- Pengurus, ketua pasukan, dan penyelia yang ingin meningkatkan kemahiran kepemimpinan dan komunikasi mereka.
- Profesional yang bertanggungjawab memberikan maklum balas dan mengurus prestasi.
- Individu yang ingin meningkatkan kemahiran interpersonal mereka dalam konteks tempat kerja.
Kaedah Pembelajaran
- Kuliah interaktif untuk memperkenalkan konsep dan teknik.
- Perbincangan berkumpulan untuk memudahkan pembelajaran antara rakan sejawat dan perkongsian pengetahuan.
- Latihan praktikal untuk pengalaman praktikal dalam memberikan maklum balas dan pujian.
Sijil
-
Sijil kehadiran daripada ABS Digital Media Sdn Bhd
(Pembayaran penuh diperlukan).
Kenali Trainer Anda

Firdaus Jailan,
Founder ABS Digital & ABS Urus.
Certified Trainer Di Bawah HRDC/HRDF
Suhaili Ikhsan telah terlibat dalam industri pendidikan sejak tahun 2000, sejurus selepas itu beliau menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Pada tahun 2000 – 2012, beliau membuka 5 tadika, 1 pusat jagaan kanak-kanak, dan 1 pusat tuisyen dengan anggaran seramai 5,000 pelajar.
Terdapat 40 prasekolah bersekutu bersama-sama apabila dia dan pasukannya melancarkan Aktif Bijak Santun.
Mereka juga memperkenalkan model perniagaan yang mampan dalam industri pendidikan.

Suhaili Ikhsan,
xx
xx
Suhaili Ikhsan telah terlibat dalam industri pendidikan sejak tahun 2000, sejurus selepas itu beliau menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Pada tahun 2000 – 2012, beliau membuka 5 tadika, 1 pusat jagaan kanak-kanak, dan 1 pusat tuisyen dengan anggaran seramai 5,000 pelajar.
Terdapat 40 prasekolah bersekutu bersama-sama apabila dia dan pasukannya melancarkan Aktif Bijak Santun.
Mereka juga memperkenalkan model perniagaan yang mampan dalam industri pendidikan.
Maklumat Kursus

xx September 2023
(Khamis)

9 Pagi – 5 Petang

Bilik Seminar ABS Digital,
No 26-1F, Jalan Setia Perdana BB U13/BB, Setia Alam, 40170 Shah Alam, Selangor.
Sekiranya syarikat tuan puan mencarum sumbangan HRDF, boleh pilih bayaran menggunakan levi HRDF kerana program ini HRDF Claimable.

Yuran Kursus
Berikut merupakan pakej yuran bagi kursus ini. Kursus ini HRDF Claimable.
Pakej Single Seat
Untuk 1 Peserta-
HRDF Claimable
-
28 Modul Kursus Teknik Memuji & Menegur Staff Bawahan
-
Workbook
-
Sijil Kehadiran
Isi Borang dan Daftar
1. Jemput isi borang di bawah.
2. Bagi tuan yang mahu bayar secara manual, boleh buat pengesahan pembayaran ke akaun berikut:
Penama: ABS Digital Media Sdn Bhd
Bank: Bank Islam
No Akaun: 12319010006985
3. Bagi tuan yang mahu menggunakan Levy HRDF, team kami akan hubungi untuk berikan quotation, course outline dan trainer profile.